O ČASE POJÍDAJÍCÍM SVÉ DĚTI, LOVU BIZONŮ A VHODNÉM OKAMŽIKU...

O ČASE POJÍDAJÍCÍM SVÉ DĚTI, LOVU BIZONŮ A VHODNÉM OKAMŽIKU...

Výpis článků Napsáno 6.2.2018

Určitě si vzpomenete na mnoho pohádek nebo mýtů, kde přichází výběrčí daní vybrat desátek od sedláka, mlynáře nebo uhlíře a ten říká, že zatím nemůže odvést svoji povinnost, protože obilí ještě neuzrálo a milíř ještě nedohořel. A my sedíme před televizní obrazovkou, pojídáme vánoční cukroví a říkáme si: „No jo, král a jeho poradci, jak je to může napadnout, chtít úrodu předtím, než jí příroda vydá…“

Ale ono se nám to děje i ve firmách. Zrovna minulý týden jsem se bavil s jedním zákazníkem o změnách, které nastavil pro letošní rok. Ta firma měla totiž problém. LOVCI ULOVILI PŘÍLIŠ BIZONŮ A ŽVÝKAČI KŮŽE NESTAČÍ SUŠIT MASO A VYDĚLÁVAT KŮŽE. Tak se „zamysleli“ a ve firmě, která je hodně SEZONNÍ A CYKLICKÁ, nastavili motivaci lovců na celoroční rovnoměrně rozložený lov. No, nebudu vám vyprávět, jaké „nadšení a zvýšenou motivaci“ to mezi obchodníky způsobilo. Bizoni táhnou po okolních pláních 2×ročně ve velkých stádech. A to je příhodný okamžik pro lov. Ten obor tak prostě funguje. Ale když lovec v ten okamžik uloví více než je dvanáctina jeho ročního plánu, tak nebude nijak oslavován (odměněn). Zatímco, když nic neuloví v okamžiku, kdy jsou bizoni daleko na severu, postaví ho ke kůlu, stáhnou z kůže a seberou mu prémie.

Pojďme si krátce osvěžit starou řeckou mytologii o bohu plynoucího času Kronovi a jeho vnuku bohu vhodného okamžiku Kairovi. A podívejme se, co si z toho můžeme vzít do firemního života.

První bůh se jmenoval Chaos a byl sám sobě neuspořádán. Hvězdy neznaly své dráhy, větry vanuly jak se jim zachtělo, vody se přelévaly a všechny živly byly promíchány a čekaly na záměr prvního boha, který sám ze sebe začne tvořit. (Možná vám to připomíná počátek start-upů :-)

Božský záměr stvořil matku Zemi Gáiu, aby dávala další život a ta jako prvního zrodila otce Nebes Urana, který se ujal vlády a vše prozářil. Z lásky Urana a Gaii se zrodilo 12 dětí. Nejmladší z nich byl Kronos, který dal času řád a nastavil jeho plynutí. Ale proč by měla vládnout Nebesa (Uran), když může vládnout Čas, řekl si Kronos a svrhl svého otce z trůnu. Ten ho proklel a předpověděl mu, že ho potká stejný osud. Aby se to Kronovi nestalo, ihned po narození polykal své děti a uvěznil je ve svých útrobách. (No jo, čas pojídá své děti, asi to známe všichni :-)

Spolkl Heru, Poseidona i Háda a ve svém strachu vládl krutě. Až šesté dítě nechtěla matka Rheina obětovat a tak mu ke spolknutí podstrčila ovinutý kámen a chlapce ukryla v zapadlé jeskyni na Krétě. Chlapec dostal jméno Zeus a když vyrostl ve statného muže, osvobodil podle věštby své sourozence z útrob času, čímž se opět stali nesmrtelnými bohy a společně svedli deset let trvající válku s Kronem. Po jeho svrhnutí pojal Zeus sestru Heru za ženu a s bratry si rozdělil vládu. (I někteří manažeři se radši zbavují svých dětí, aby je nemohli svrhnout z jejich trůnu :-)

Ale svrhnutím Krona přestal vládnout plynoucí čas a někteří bohové ani lidé nevěděli, kdy co vykonat. A tak Zeus, protože měl poměrně velký sexuální apetit, opět na sebe vzal podobu býka či zlatého deště, sestoupil na zem, zplodil svého posledního syna Kaira a prohlásil: „Nepotřebujete znát kolik času uplynulo a kolik času je před Vámi, tento čas požírá své děti a my když jsme mimo něj, jsme nesmrtelní, ale potřebujete rozpoznat ten nejpříhodnější okamžik pro své záměry!“. A tak se Kairos stal bohem nejvhodnějšího okamžiku. (Řídit firmu, tým, svůj výkon na základě vhodných okamžiků je těžké, ale je to projev svobody, dospělosti a ztráty strachu ze smrtelnosti, tedy různých deadlines :-)

A jak se nám Kronos a Kairos projevují ve firmách? Tak například:

1. MOTIVACE V mnoha firmách je motivace nastavena podle Krona. Odměny se vyplácí k předem stanovenému datu. Otázka zní, zda si je v ten okamžik ještě dokážeme spojit s činností, za kterou jsme odměňováni. Zkuste dát psovi ve čtvrtek buřta za to, že v pondělí zahnal zloděje.

2. OBCHOD V pipelinách máme, kdy se to má prodat. Obchodník se opakovaně zákazníka ptá, kdy se rozhodne, což zákazníky často otravuje. Zkusme se tedy zeptat, proč je stávající okamžik pro koupi nevhodný a jak vypadá, ten nejpříhodnější okamžik.

3. PORADY A MEETINGY No jo no! Tu poradu je potřeba udělat, protože je pravidelně naplánovaná. A je jedno, že potřebujeme dělat něco jiného a nemáme na ní co řešit. Kronos nám jí dal do kalendáře, tak se musí konat!!!

A protože jste moudří, určitě sami vymyslíte mnoho dalších příkladů přímo z vaší firmy. A pokud chcete, až bude vhodný okamžik, rád si o tom s Vámi přijdu povídat. A nebo přijďte na některý workshop, těším se na Vás.

 
+420 608 919 260

Kontaktní formulář